2
Views
Open Access Peer-Reviewed
Editorial

Reduced visual acuity prevalence in first grade school children of elementary state public and private schools of Londrina - PR, Brazil, in 2000

Prevalência de acuidade visual reduzida nos alunos da primeira série do ensino fundamental das redes pública estadual e privada de Londrina-PR, no ano de 2000

Gerson Jorge Aparecido Lopes1; Antônio Marcelo Barbante Casella1; Cristiane Assami Chuí

DOI: 10.1590/S0004-27492002000600012

ABSTRACT

Purpose: To analyze the prevalence of reduced visual acuity in students of elementary state public and private schools of Londrina's urban area; to compare the prevalence of reduced visual acuity in children of state public and private schools; to analyze and compare the prevalence of children wearing eye-glasses, and to describe the causes of reduced vision in this population. Methods: The visual acuity test was performed in 1688 school children of state public schools and in 611 school children of private schools. The children with visual acuity 0.7 or worse in one of the eyes were directed to a ophthalmic examination. Results: The reduced visual acuity prevalence in school children was 17.1% in state public schools, and 19.8% in private schools; this difference does not have statistical significance. The prevalence of children wearing eyeglasses was 2.4% in state public schools and 3.6% in private schools, without statistical significance between these results. The causes of reduced visual acuity were refractive errors, amblyopia, strabismus and other causes. Conclusion: The prevalence of reduced visual acuity in students of elementary state public and private schools was statistically the same, as well as the prevalence of children wearing eyeglasses. The causes of reduced visual acuity were refractive errors, amblyopia, strabismus, congenital cataract aphakia, zonular congenital cataract, persistent of the hyperplastic primary vitreous, optic nerve atrophy and macular disorder.

Keywords: Visual acuity; Cross-sectional studies; School health; Health education

RESUMO

Objetivos: Verificar a prevalência de acuidade visual reduzida em estudantes da 1ª série do ensino fundamental das redes pública estadual e privada de Londrina -- PR, zona urbana; comparar essas prevalências; verificar e comparar a prevalência de escolares utilizando correção óptica por ocasião do teste de acuidade visual e descrever as causas da acuidade visual reduzida nessa população. Métodos: Teste de acuidade visual foi realizado em 1688 alunos das escolas públicas estaduais e 611 alunos das escolas privadas. As crianças com acuidade visual menor ou igual a 0,7 foram encaminhadas para exame oftalmológico. Resultados: A prevalência de acuidade visual reduzida foi de 17,1% na rede pública estadual e 19,8% na rede privada, cuja diferença não tem significância estatística. A prevalência de escolares usando óculos foi de 2,4% na rede estadual e de 3,6% na rede privada; sem diferença estatisticamente significativa entre estes resultados. As causas de acuidade visual reduzida foram erro refracional, ambliopia, estrabismo e outras causas. Conclusão: A prevalência de acuidade visual reduzida entre escolares das redes pública estadual e privada foi estatisticamente igual, bem como a prevalência de escolares utilizando correção óptica. As causas de acuidade visual reduzida foram erro refracional, ambliopia, estrabismo, afacia por catarata congênita, catarata congênita zonular, persistência de vítreo primário hiperplásico, palidez do nervo óptico e alteração macular.

Descritores: Acuidade visual; Estudos de prevalência; Saúde escolar; Educação em saúde


THE CONTENT OF THIS ARTICLE IS NOT AVAILABLE FOR THIS LANGUAGE.


Dimension

© 2024 - All rights reserved - Conselho Brasileiro de Oftalmologia