Wladimir Ribeiro Duarte1; Maria Claudete Ribeiro Duarte; Carla Paranhos2; Jussara Ribeiro Duarte Bocaccio; Francisco José Lima Bocaccio3; Guaraciaba Ribeiro Duarte Sousa; Márcia Ribeiro Duarte
DOI: 10.1590/S0004-27492002000600010
ABSTRACT
Purpose: To study visual acuity of the candidates for driving licences in the city of Pelotas and its relationship with sociodemographic characteristics of the candidates. Methods: One thousand and ten candidates for driving license were examined in a Detran approved medical service. To check the social, demographic and visual characteristics of candidates, visual acuity, with or without correction, as well as its relation to color, gender, age and profession of the interviewed persons was evaluated, through analysis of frequencies and association. Results: In this study 72.5% were males, 33.8% were between 18 and 45 years old, 52.0% were in the service sector and 25.4% used some instrument of visual correction, 0.5% of the interviewed from the ophthalmological viewpoint, would not be able to drive automotor vehicles and 4.7% should only would get a driving license in the A and B categories. A low visual acuity has been associated with a higher longevity. Conclusion: Based on the results, a shorter time period for visual reavaluation of the C, D and E categories drivers is suggest.
Keywords: Visual acuity; Vision tests; Vision disorders; Automobile driver examination; Color perception; Socioeconomic factors; Color vision defects; Sex factors
RESUMO
Objetivo: Estudar a acuidade visual dos candidatos a condutores de veículos da cidade de Pelotas e sua associação com as características sociodemográficas dos candidatos. Métodos: Foram examinados 1.010 candidatos a condutores em um serviço médico autorizado pelo Detran. Avaliou-se a acuidade visual, com e sem correção, bem como a sua relação com a visão de cores, sexo, idade e profissão dos entrevistados, por meio da análise de freqüências e de teste para associação. Resultados: Deste contingente 73,0% eram do sexo masculino, 65,0% tinham idade entre 18 e 45 anos, 51,4% ocupavam o setor de serviços e 25,0% utilizavam meio de correção visual. Sob o ponto de vista oftalmológico, 0,5% dos entrevistados não poderiam dirigir veículos automotores e 4,7% só poderiam obter habilitação para condução veicular, nas categorias A e B. Mostrou-se associada à acuidade visual baixa a maior longevidade. Conclusão: Baseado nos resultados, sugere-se menor intervalo de tempo para reavaliação visual dos motoristas das categorias C, D e E.
Descritores: Acuidade visual; Testes visuais; Transtornos da visão; Exame para habilitação de motoristas; Percepção de cores; Fatores socioeconômicos; Defeitos da visão de cores; Fatores sexuais
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