Showing of 1 until 15 from 119 result(s)
Search for: Ocular hypertension; Lens capsule, crystalline; Lasers; Antihypertensive agents
Abstract
PURPOSE: To report the surgical outcomes of patients with primary congenital glaucoma who underwent gonioscopy-assisted transluminal trabeculotomy.
METHODS: This retrospective, noncomparative, interventional study included consecutive patients with primary congenital glaucoma with uncontrolled intraocular pressure undergoing gonioscopy-assisted transluminal trabeculotomy between January 2017 and January 2020. The included participants were followed up for at least 24 months, and only one surgeon performed all the procedures. The number of glaucoma medications, pre- and postoperative intraocular pressure, treatment extension (in quadrants), surgical complications, and any associated events or interventions were documented.
RESULTS: This study included 13 eyes from 10 patients (mean age, 4.5 ± 3.2 years; range, 3 months to 10 years). After a 24-month follow-up, the mean intraocular pressure significantly decreased from 26.1 ± 3.7 to 11.8 ± 2.5 mmHg (p<0.001). The mean number of glaucoma medications was reduced from 3.3 ± 0.5 to 0.85 ± 1.0 (p<0.001). At the end of the follow-up interval, all eyes (13 out of 13) had an intraocular pressure between 7 and 15 mmHg. In 11 of 13 eyes (84.6%), gonioscopy-assisted transluminal trabeculotomy was performed in all quadrants (360º). The most frequent postoperative complication was transitory (self-limited) hyphema (7 out of 13 eyes [53.8%]). No sight-threatening adverse events occurred during the entire follow-up period.
CONCLUSIONS: The 2-year follow-up results indicated gonioscopy-assisted transluminal trabeculotomy as an efficient and safe option for primary congenital glaucoma treatment with minimal postoperative complications.
Keywords: Glaucoma, Open-angle/surgery; Gonioscopy; Trabeculectomy/methods; Intraocular pressure; Antihypertensive agents/therapeutic use.
Abstract
Objetivo: Utilizar aprendizado de máquina para predizer o risco de picos de pressão intraocular às 6 AM em pacientes com glaucoma primário de ângulo aberto e suspeitos.
Métodos: Esse estudo observacional transversal incluiu 98 olhos de 98 pacientes submetidos à curva de 24 horas de pressão intraocular (incluindo as medidas às 6 AM). A curva diurna de pressão intraocular foi definida como uma série de três medidas da curva de 24 horas de pressão intraocular às 8 AM, às 9 AM e às 11 AM. Duas novas variáveis foram apresentadas: inclinação e concavidade. A inclinação da curva às 8 AM foi calculada como a diferença entre pressão intraocular às 9 AM e 8 AM e reflete a variação da pressão intraocular na primeira hora. A concavidade da curva foi calculada como a diferença entre as inclinações às 9 AM e às 8 AM e pode ser para cima ou para baixo. Uma árvore de classificação foi usada para determinar um algoritmo multivariado a partir das medidas da curva diurna para prever o risco de pressão intraocular elevada às 6 AM.
Resultados: Quarenta e nove (50%) olhos apresentaram pressão intraocular às 6 AM >21 mmHg e a mediana do pico de pressão intraocularPIO foi 26 mmHg. Os melhores preditores de pressão intraocular às 6 AM >21 mmHg foram a pressão intraocular às 8 AM e a concavidade. O modelo proposto apresentou uma sensibilidade de 100% e uma especificidade de 86%, com uma acurácia de 93%.
Conclusões: A abordagem de aprendizado de máquina foi capaz de prever o risco de picos de pressão intraocular às 6 AM com uma boa acurácia. Essa nova abordagem para a curva diurna de pressão intraocular pode se tornar uma ferramenta amplamente utilizada na prática clínica e a indicação da curva de 24 horas de pressão intraocular pode ser racionalizada de acordo com a estratificação de risco.
Keywords: Glaucoma; Glaucoma de ângulo aberto; Suspeita de glaucoma; Pressão intraocular; Aprendizado de máquina
Abstract
Objetivo: Caracterizar a população com suspeita de glaucoma encaminhada a um centro público terciário no sul do Brasil e avaliar diferenças no dano dos parâmetros funcionais e estruturais entre os pacientes diagnosticados com diferentes tipos de glaucoma e aqueles classificados como normais e aqueles mantidos como suspeitos de glaucoma.
Métodos: Esta é uma coorte dos pacientes encaminhados para o setor de glaucoma suspeito do Hospital Nossa Senhora da Conceição, Porto Alegre - BR, no período de março de 2016 a dezembro de 2018. Os pacientes foram acompanhados até obterem exames confiáveis (exame oftalmológico completo, campimetria visual, tomografia de coerência óptica) para serem classificados como: normal, glaucoma suspeito, glaucoma com pressão intraocular elevada, glaucoma de pressão normal ou hipertenso ocular.
Resultados: Um total de 135 pacientes foram incluídos neste estudo, sendo que destes, 117 pacientes completaram todos os exames e foram incluídos neste estudo. A maioria dos pacientes foi considerada normal (36,8%), seguido por glaucoma suspeito (25,64%), glaucoma de pressão normal (18,8%), glaucoma com pressão intraocular elevada (12%) e hipertensão ocular (6%). A principal razão para encaminhamento foi escavação do nervo óptico aumentada. Pacientes com glaucoma de pressão normal eram em média mais velhos que os demais (p=0,03). Esses também apresentavam índice de campo visual e desvio médio da campimetria visual piores que sujeitos normal, com suspeita de glaucoma e hipertensos oculares, e tinham a camada de fibra nervosa medida pela tomografia de coerência óptica mais fina que normais e suspeitos de glaucoma (p<0,002). Os pacientes com glaucoma de pressão elevada não diferiram significativamente dos outros grupos.
Conclusão: Pacientes com glaucoma de pressão normal tendem a ser diagnosticados mais tardiamente devido ao fato da pressão intraocular não estar elevada, logo a escavação do disco óptico deve ser maior para gerar a suspeita de glaucoma. Neste estudo, paciente com glaucoma de pressão normal apresentaram doença mais avançada no momento do diagnóstico em comparação com os outros grupos.
Keywords: Glaucoma/diagnóstico; Hipertensão ocular; Glaucoma de ângulo aberto/diagnóstico; Glaucoma de ângulo fechado/diagnóstico; Atenção terciária à saúde; Padrões de prática médica
Abstract
OBJETIVO: Glaucoma é a principal causa de cegueira irreversível no mundo. O pico da pressão intraocular é um dos principais fatores de risco para progressão do glaucoma, e o controle pressórico ainda é o único tratamento efetivo para todas as formas de glaucoma. O objetivo principal deste estudo é comparar a redução basal e do pico da pressão intraocular, obtidas através do Teste de Sobrecarga Hídrica, entre os dois olhos dos mesmos pacientes utilizando latanoprosta 0,005% em um olho e submetidos à aplicação de trabeculoplastia a laser seletiva no olho contralateral.
MÉTODOS: Este é um estudo prospectivo, intervencionista, longitudinal e randomizado. Trinta pacientes consecutivos, glaucomatosos, com pressão intraocular controlada em uso de monoterapia com latanoprosta, foram recrutados de um único centro oftalmológico. Os olhos dos pacientes foram randomizados e um olho foi selecionado para tratamento com trabeculoplastia a laser seletiva e olho contralateral tratado com colírio de latanoprosta 0,005%. Foram avaliados a pressão intraocular basal e pico de pressão intraocular um mês (Teste de Sobrecarga Hídrica 2) e seis meses (Teste de Sobrecarga Hídrica 3) após tratamento.
RESULTADOS: Não houve diferença estatística entre a pressão intraocular pré washout entre os olhos randomizados para trabeculoplastia a laser seletiva e latanoprosta, 13,6 ± 2,1 e 13,3 ± 1,8 mmHg, respectivamente (p=0,182). Em relação à pressão intraocular basal, não houve diferença estatística entre os grupos, tanto no Teste de Sobrecarga Hídrica 2 (p=0,689) e Teste de Sobrecarga Hídrica 3 (p=0,06). Não houve diferença estatística em relação ao pico de pressão intraocular entre os grupos trabeculoplastia a laser seletiva e latanoprosta, no Teste de Sobrecarga Hídrica 2 (p=0,771) e Teste de Sobrecarga Hídrica 3 (p=0,774).
CONCLUSÕES: Em resumo, nosso estudo demonsrou que a eficácia da redução pressórica é similar entre latanoprosta e trabeculoplastia a laser seletiva, e pacientes glaucomatosos que estão com a pressão intraocular clinicamente controlados com latanoprosta e trocam de tratamento para trabeculoplastia a laser seletiva mantém sua pressão intraocular controlada.
Keywords: Glaucoma; Pressão intraocular; Latanoprosta; Lasers
Abstract
OBJETIVO: Traduzir e validar o questionário de olho seco e lentes de contato (CLDEQ-8) para o português e descrever o impacto das lentes de contato gelatinosas na superfície ocular.
MÉTODOS: Estudo transversal e descritivo com o objetivo de (1) traduzir e validar o CLDEQ-8 para o português e (2) aplicar o CLDEQ-8 em um grupo de usuários de lentes de contato, juntamente com uma ampla avaliação do impacto das lentes gelatinosas na superfície ocular. A avaliação do impacto das lentes gelatinosas foi realizada em uma amostra composta por 81 indivíduos, divididos em dois grupos: 61 usuários de lente de contato (Grupo A) e um grupo controle de 20 não usuários (Grupo B). Como critério de exclusão: usuário de lentes de contato rígidas, doenças sistêmicas ou oculares prévias, uso de medicamentos que podem causar danos a superfície ocular e cirurgias oculares prévias.
RESULTADOS: Para a tradução e validação do questionário CLDEQ-8, os valores de concordância Kappa foram iguais ou superiores a 0,7 em todas as perguntas, o que implica em uma boa concordância entre as versões em português e inglês. Considerando a avaliação da superfície ocular dos sujeitos, todos os parâmetros diferiram nos usuários de lente de contato em comparação com os controles (com p<0,05), exceto naqueles relacionados ao volume lacrimal, como altura do menisco lacrimal e teste de Schirmer.
CONCLUSÕES: Este estudo forneceu uma versão traduzida para o português e validada do questionário CLDEQ-8, que representa uma importante ferramenta na avaliação de usuários de lente de contato. A avaliação da superfície ocular realizada demonstra a relação entre o uso de lentes de contato gelatinosas e os distúrbios da superfície ocular.
Keywords: Lente de contato; Síndrome do olho seco; Superfície ocular; Inquérito e questionário; Reprodutibilidade de resultados
Abstract
PURPOSE: Endophthalmitis is one of the most important adverse events after cataract surgery, as it can lead to total vision loss. This study aimed to describe the occurrence of endophthalmitis after phacoemulsification with intraocular lens implantation in patients treated in a community setting in Porto Velho, Rondônia, Brazil.
METHODS: This retrospective cohort study was conducted using a database of 649 medical records of patients who underwent surgery and were followed for three months. Poisson regression analysis was used to estimate relative risks and 95% confidence intervals (95% CIs).
RESULTS: The incidence of confirmed endophthalmitis was 11.94% (95% CI, 9.50-14.76), while the incidence of confirmed and probable cases was 20.50% (95% CI, 17.52-23.73). For confirmed cases, bilateral surgery and the use of lens model 3 were identified as risk factors for endophthalmitis, whereas age over 70 yr and preoperative antibiotic use were protective factors. For confirmed and probable cases, brown and yellow skin color, bilateral surgery, and the use of lens model 3 were also identified as risk factors. Gram-negative bacteria were the predominant etiological agents, and corneal edema was the main clinical manifestation. The mean duration of treatment was eight days, and 27.12% of patients used antibiotics.
CONCLUSION: The incidence observed was substantially higher than that reported in the literature, with a predominance of Gram-negative agents and an association with bilateral surgeries and the Eyeol intraocular lens model. These findings reinforce the need for continuous epidemiological surveillance and the implementation of specific biosafety and infection control protocols during cataract surgery campaigns.
Keywords: Endophthalmitis; Disease outbreaks; Phacoemulsification; Lens implantation, intraocular; Lenses, intraocular; Cataract; Risk factors; Anti-bacterial agents
Abstract
PURPOSE: This study investigated the relationship between blood pressure and intraocular pressure in treatment-naive, non-glaucoma patients with different blood pressure statuses, focusing on the 24-h ocular volume and nocturnal blood pressure decline.
METHODS: Treatment-naive, non-glaucoma patients undergoing hypertension evaluation were enrolled as study participants. Simultaneous 24-h ambulatory blood pressure measurement and 24-h ocular volume recording with a contact lens sensor. We also compared ocular volume curve parameters between normotensive and hypertensive patients, as well as between those with and without nocturnal blood pressure decline.
RESULTS: A total of 21 patients, including 7 normotensive and 14 treatment-naive hypertensive individuals, were included in the study. of them, 11 were dippers and 10 were non-dippers. No significant difference in the 24-h ocular volume slope was observed between the hypertensive and normotensive patients (p=0.284). However, dippers had a significantly higher 24-h ocular volume slope (p=0.004) and nocturnal contact lens sensor output (p=0.041) than non-dippers.
CONCLUSION: Nocturnal blood pressure decline, rather than the blood pressure level, is associated with the increased 24-h ocular volume slope and nocturnal ocular volume. Further studies are required to determine whether the acceleration of glaucoma progression in dippers is primarily due to low blood pressure, high intraocular pressure, or a combination of both.
Keywords: Intraocular pressure; Blood pressure; Contact lens; Glaucoma; Hypertension; Hypotension
Abstract
PURPOSE: This study aimed to report the surgical outcomes and success predictors of micropulse transscleral cyclophotocoagulation in eyes with refractory glaucoma.
METHODS: This was a noncomparative, interventional case series. Patients with refractory glaucomas, defined as eyes with prior incisional glaucoma surgery failure and uncontrolled intraocular pressure, who underwent micropulse transscleral cyclophotocoagulation between March 2017 and June 2021 were enrolled. A minimum follow-up period of 6 months was required. Preoperative and postoperative intraocular pressure, number of hypotensive medications, surgical complications, and any subsequent related events were recorded. Success criteria were as follows: 1) intraocular pressure reduction ≥20% and intraocular pressure ≤18 mmHg; 2) intraocular pressure reduction ≥30% and intraocular pressure ≤15 mmHg. The need for topical hypotensive medications was not considered a failure.
RESULTS: Seventy-nine (79) eyes (79 patients; mean age, 57.5 ± 20.6 years) were included. Overall, the median follow-up duration was 12.0 (interquartile interval, 6–24) months, and the mean intraocular pressure was reduced from 22.8 ± 6.8 mmHg to 15.5 ± 5.6 mmHg at the last follow-up visit (p<0.001). The mean number of medications was reduced from 2.8 ± 0.7 to 2.0 ± 1.0 (p<0.01). At 12 months postoperatively, the success rates for criteria 1 and 2 were 54.9% and 49.7%, respectively. Aside from one case of corneal ulcer, which fully resolved with clinical treatment, and two cases of persistent hypotony (with no visual acuity loss during follow-up), no other vision-threatening complications were observed during the postoperative period. The magnitude of intraocular pressure reduction at 1 month (adjusted to preoperative intraocular pressure; HR=1.01; p=0.002).
CONCLUSION: Our findings suggest that micropulse transscleral cyclophotocoagulation is a relatively effective alternative for managing refractory glaucomas, with minor postoperative complications. In addition, the initial intraocular pressure reduction was a statistically significant predictor of 1-year success in patients undergoing micropulse transscleral cyclophotocoagulation.
Keywords: Intraocular pressure/physiology; Glaucoma, open-angle/surgery; Trabeculectomy; Laser coagulation/methods; Tonometry, ocular/methods; Postoperative complications; Antihypertensive agents/therapeutic use.
Abstract
The advantages and disadvantages of using perioperative subconjunctival steroid injections in dropless cataract surgery continue to be debated. A systematic review of PubMed, EMBASE, and the Cochrane Central database identified five studies—two randomized controlled trials and three non-randomized studies—encompassing 70,751 eyes. Among these, 12,319 eyes (17.4%) received subconjunctival steroid injections, while 58,432 eyes (82.6%) were managed with topical steroids. The Cochrane Collaboration’s RoB 2 tool was applied for bias assessments in randomized controlled trials, and heterogeneity was assessed using the I² statistics. No statistically significant differences were found between the two groups regarding macular edema (p=0.249), visual acuity (p=0.73), or laser flare count (p=0.45). Both subconjunctival injections and topical steroids demonstrated comparable efficacy and safety in controlling postoperative inflammation after cataract surgery. Additional research is warranted to validate these conclusions.
Keywords: Cataract extraction; Phacoemulsification; Lens implantation, intraocular; Postoperative care; Intravitreal injections; Anti-inflammatory agents, non-steroidal/administration & dosage; Glucocorticoids; Triamcinolone acetonide; Research design; Randomiz
Abstract
Objetivo: Avaliar a influência das alterações da pressão atmosférica no comportamento da pressão intraocular de indivíduos militares saudáveis-alunos e instrutores da Escola de Mergulho e Resgate da Marinha Nacional na base naval “ARC BOLÍVAR”-durante uma imersão simulada na câmara hiperbárica do Hospital da Marinha de Cartagena.
Métodos: Realizamos um estudo exploratório descritivo. A pressão intraocular foi medida em diferentes pressões atmosféricas durante sessões de 60 minutos na câmara hiperbárica respirando ar comprimido. A profundidade máxima simulada foi de 60 pés. Os participantes eram alunos e instrutores do Departamento de Mergulho e Resgate da Base Naval.
Resultados: Quarenta e oito olhos de 24 mergulhadores foram estudados. Vinte e dois participantes (91,7%) eram do sexo masculino. A média de idade dos participantes foi de 30,6 (DP=5,5) anos, variando de 23 a 40. Nenhum participante tinha histórico de glaucoma ou hipertensão ocular. A média de base da pressão intraocular ao nível do mar foi de 14 mmHg, diminuindo para 13,1 mmHg (queda de 1,2 mmHg) a 60 pés de profundidade (p=0,0012). Entretanto, durante a parada de segurança a 30 pés, a pressão intraocular média continuou diminuindo até atingir 11,9 mmHg (p<0,001). Ao final da sessão, a pressão intraocular média atingiu 13,1 mmHg, valor inferior e estatisticamente significativo quando comparada à média de base da pressão intraocular (p=0,012).
Conclusões: Em indivíduos saudáveis, a pressão intraocular diminui ao atingir uma profundidade de 60 pés (2,8 de pressão atmosférica absoluta) e diminui ainda mais durante a ascensão a 30 pés. As medidas em ambos os pontos foram significativamente diferentes quando comparadas à pressão intraocular de base. A pressão intraocular final foi menor do que a pressão intraocular de base, sugerindo um efeito residual e prolongado da pressão atmosférica sobre a pressão intraocular.
Keywords: Pressão atmosférica; Tanometria; Pressão intraocular; Hipertensão ocular; Glaucoma; Militares
Abstract
Analisamos as amostras das cápsulas anteriores do cristalino de uma paciente com esclerose sistêmica e comparamos com as de um paciente controle. Não foram observadas diferenças significativas entre esclerose sistêmica e controle nos resultados da coloração com hematoxilina-eosina e picrosirius. Nas amostras obtidas da esclerose sistêmica e do controle, obtivemos expressão de caspase, uma molécula expressa na morte celular por apoptose. A heparinase foi expressa de forma mais marcante na amostra de esclerose sistêmica quando comparada ao controle. Portanto, a cápsula anterior do cristalino da paciente com esclerose sistêmica provavelmente foi afetada pela doença, uma vez que mostrou expressão aumentada de heparinase 1.
Keywords: Cápsula do cristalino; Escleroderma sistêmico; Heparinase; Heparina Liase
Abstract
Relatamos um caso de despigmentação aguda bilateral da íris, no qual obtivemos adequado controle da pressão intraocular com o implante do iStent®, após resolução da fase aguda da doença. Paciente feminina, 62 anos, atendida com quadro agudo, bilateral e simultâneo de dor ocular, fotofobia, hipertensão ocular (34 mmHg), pigmentos circulantes na câmara anterior, áreas de despigmentação iriana e sinéquias posteriores. Havia recebido amoxicilina-clavulanato e moxifloxacina orais para pneumonia 2 meses antes. Suspeitando-se de despigmentação aguda bilateral da íris ou de etiologia viral, recebeu acetazolamida, aciclovir e prednisona orais, e colírios prednisolona, betaxolol, brimonidina, dorzolamida e atropina. O quadro se resolveu gradualmente em 4 meses, porém, após 1 ano, desenvolveu catarata bilateral e ainda usava 3 colírios hipotensores (pressão intraocular 16/18 mmHg). A cirurgia combinada de catarata-iStent® foi realizada em ambos os olhos. Um ano depois, a pressão intraocular mantinha-se 11/12 mmHg, sem medicação. O iStent® foi seguro e eficaz no controle deste glaucoma secundário.
Keywords: Doenças da íris; Catarata; Hipertensão ocular; Stents; Gonioscopia
Abstract
Bilateral acute depigmentation of the iris and bilateral acute iris transillumination (BAIT) are similar clinical entities. The former causes acute-onset depigmentation of the iris stroma without transillumination, whereas the latter causes depigmentation of the iris pigment epithelium with transillumination. The etiopathogenesis of these conditions is not yet fully understood, but the proposed causes include the use of systemic antibiotics (especially moxifloxacin) and viral triggers. We present a case series of five female patients with a mean age of 41 (32-45) years, all of whom suffered acute onset of bilateral pain and redness of the eyes after moxifloxacin use (oral or topical). It is important for ophthalmologists to be aware of the two forms of iris depigmentation since this case series suggests that SARS-CoV-2 or its empirical treatment with moxifloxacin may trigger iris depigmentation. If this is the case, clinicians will likely see increased incidences of bilateral acute depigmentation of the iris and bilateral acute iris transillumination during and after the COVID-19 pandemic.
Keywords: SARS-CoV-2; Pigment epithelium of eye; Iris diseases/pathology; Transillumination; Ocular hypertension; Intraocular pressure; Drug related side effect and adverse reactions; Iris diseases/drug therapy; Moxifloxacin/therapeutic Use; Humans; Case reports
Abstract
Esta revisão foi baseada na literatura médica e na experiência clínica de um comitê de especialistas membros da Sociedade Brasileira de Oftalmologia Pediátrica e da Sociedade Brasileira de Lentes de Contato e Córnea. Rotineiramente as crianças devem ser submetidas a topografia da córnea no primeiro exame e visitas semestrais com refração cicloplegiada e biometria óptica anual. A progressão da miopia foi definida como um aumento anual no equivalente esférico maior que 0,50 D/ano ou do comprimento axial maior que 0,3 mm (até 10 anos) ou 0,2 mm (mais de 11 anos). Os tratamentos propostos para a progressão são controle ambiental, atropina em baixa concentração, óculos com defocus, lentes de contato ou ortoceratologia, devendo-se considerar associações para casos não controlados. O tratamento deve ser realizado por pelo menos 2 anos. O presente documento é uma diretriz para diagnóstico, tratamento e acompanhamento de crianças pré-míopes e míopes no Brasil.
Keywords: Miopia; Distúrbios pupilares; Progressão da doença; Atropina; Refração ocular; Midriáticos; Lentes de contato; Biometria; Criança; Brasil
Abstract
Repeat selective laser trabeculoplasty has emerged as a valuable option for managing intraocular pressure in patients with primary open-angle glaucoma or ocular hypertension. This review synthesizes current evidence of the efficacy, safety, and clinical applicability of repeat selective laser trabeculoplasty. Evidence from randomized controlled trials, systematic reviews, and observational studies indicate that repeat selective laser trabeculoplasty effectively sustains significant intraocular pressure reduction with minimal complications. This procedure demonstrates comparable efficacy to that of initial selective laser trabeculoplasty, supporting its role as a sustainable, drop-free management strategy. However, further research is warranted to optimize treatment intervals, assess long-term outcomes, and evaluate cost-effectiveness across different healthcare settings.
Keywords: Glaucoma; Ocular hypertension; Intraocular pressure; Selective laser trabeculoplasty
ABO is licensed under a Creative Commons Attribution-NonComercial 4.0 Internacional.
About
Issues
Editorial Board
Submission
Official publication of Conselho Brasileiro de Oftalmologia
Rua Casa do Ator, 1.117 - 2º andar - CEP: 04546-004
São Paulo - SP, Brazil
Phone: +55 11 3266-4000