Manuel Meireles1; Marinho Jorge Scarpi1
DOI: 10.1590/S0004-27492005000600010
ABSTRACT
PURPOSE: Investigations in the field of the learning competence that investigate the impact of the acquisition of new individual competence of those responsible for ophthalmologic clinics, by means of a MBA Administration in Health course, on the organizational modernity of ophthalmologic clinics. METHODS: Survey using questionnaires applied to students and former students of the course and to managers of ophthalmologic clinics not linked to the course (n=30 each one). The analysis was made by means of statistical methods: r of Pearson and Q of Yule; Student's t test, sum of series test, median test and U test of Mann-Whitney. RESULTS: Linear and positive correlation was observed between excellency of MBA Administration in Health and the development of the veteran students' capacities (rho correlation of Spearman at the level of 0.01); there is a significant difference (0.0364, by the Mann-Whitney test), between veteran students and freshmen regarding the need to extend the individual capacities provided by the MBA Administration in Health course, to the other operational employees of the ophthalmologic clinics; and there is a significant difference (0.0057, for the Mann-Whitney test), among veteran students of the MBA Administration in Health course and freshmen regarding the importance of the organizational modernity for the ophthalmologic clinics. CONCLUSIONS: The obtained results are consistent, in a general way, with the proposed model: MBA Administration's excellence in Health contributes significantly to the organizational modernity, to the development of competence of the veteran students, and, also in substantial way to the perception of organizational hiatuses.
Keywords: Professional competence; Learning; Quality; Management capacity; Organizational modernization; Private sector
RESUMO
OBJETIVO: Pesquisa no campo da aprendizagem de competências que busca investigar o impacto da aquisição de novas competências individuais dos responsáveis de clínicas oftalmológicas, por meio de um curso MBA Gestão em Saúde, na modernidade organizacional de clínicas oftalmológicas. MÉTODOS: Levantamento utilizando questionários aplicados a alunos e ex-alunos do curso e a gestores de clínicas oftalmológicas não vinculados ao curso (n=30 cada um). A análise foi feita por meio de métodos estatísticos: r de Pearson e Q de Yule; testes t de Student, da soma de séries, da mediana e teste U de Mann-Whitney. RESULTADOS: Observou-se correlação linear e positiva entre a excelência do MBA Gestão em Saúde e o desenvolvimento de capacidades dos alunos veteranos (correlação rho de Spearman em nível de 0,01); há diferença significativa (0,0364, pelo teste de Mann-Whitney), entre alunos veteranos e alunos calouros, quanto à necessidade de se ampliar as capacidades individuais que o curso MBA Gestão em Saúde fornece, aos demais funcionários operacionais das clínica oftalmológicas; e há diferença significativa (0,0057, pelo teste de Mann-Whitney), entre alunos veteranos do curso MBA Gestão em Saúde e alunos calouros quanto à importância da modernidade organizacional para as clínicas oftalmológicas. CONCLUSÕES: Os resultados obtidos são consistentes, de forma geral, com o modelo proposto: a excelência do MBA Gestão em Saúde contribui significativamente para a modernidade organizacional, para o desenvolvimento de competências dos alunos egressos e ainda de forma substancial para a percepção de hiatos organizacionais.
Descritores: Competência profissional; Aprendizado; Qualidade; Capacidade de gestão; Modernização organizacional; Setor privado
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