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Editorial

Medical Social Cataract Project ("Mutirão de Catarata") in an ophthalmologic center - Pernambuco State, Brazil: user profile, patient satisfaction and visual outcome

Projeto Mutirão de Catarata em centro de referência oftalmológico, em Pernambuco: perfil, grau de satisfação e benefício visual do usuário

Liana O Ventura1; Carlos Teixeira Brandt4

DOI: 10.1590/S0004-27492004000200009

ABSTRACT

PURPOSES: To identify the social and demographic patient profile, and to evaluate the visual outcome of patients enrolled in the Medical Social Cataract Project, developed by the "Altino Ventura Foundation" - Pernambuco State, Brazil. METHODS: 163 patients who underwent cataract surgery and were seen at follow-up in October and November 2002. Data were obtained by a questionnaire, which also included questions about the service qualities provided by several sectors of the institution. The patients were also evaluated as regards the visual acuity and clinical outcome. RESULTS: The patient mean age was 68.4 years. Females were more frequent (67%). Illiteracy was present in 20% of the patients. Housewifeliness (44%) represented the majority of the patient activities. It was found that the relative frequency of several parameters used to assess patient satisfaction with the hospital care was greater than 95%. There was statistically significant improvement, of visual acuity after surgery, in both eyes. Right eye - preoperative = X± SD - 0.193 ± 0.135 - postoperative = 0.650 ± 0.293 "t" = 13.469 - p < 0.0001. Left eye - preoperative = X± SD - 0.217 ± 0.197 - postoperative = 0.666 ± 0.301, "t" = 11.300 - p < 0.0001. CONCLUSIONS: The degree of satisfaction in this group of patients, with high illiteracy and excluded from the work force, was very good. An association between the quality of the provided services and benefit of visual acuity improvement was observed. These results were fundamental for greater credibility of the institution.

Keywords: Cataract; Blindness; Patient satisfaction; Quality of life; Community health services

RESUMO

OBJETIVOS: Identificar o perfil e o grau de satisfação do paciente, além do benefício visual do usuário do Sistema Único de Saúde atendido no Projeto de Mutirão de Catarata da Fundação Altino Ventura. MÉTODOS: Foram selecionados 163 pacientes submetidos à cirurgia da catarata, de outubro a novembro de 2002, obtendo-se dados do perfil sociodemográfico. Aplicou-se questionário visando analisar a qualidade do atendimento aos pacientes nos vários setores da Instituição, além da acuidade visual final e do seguimento clínico. RESULTADOS: A média de idade dos pacientes foi de 68,4 anos. O gênero feminino foi o mais freqüente (67,5%). A freqüência de analfabetos foi de 20,2%. A ocupação mais observada foi do lar (43,6%). A freqüência dos parâmetros usados para avaliação do grau de satisfação dos usuários situou-se acima de 95,0%. Houve melhora estatisticamente significante da acuidade visual pós-operatória, em ambos os olhos. Olho direito - pré-operatória = X± DP - 0,193 ± 0,135 - pós-operatória = 0,650 ± 0,293, "t" = 13,469 - p < 0,0001. Olho esquerdo - pré-operatória = X± DP - 0,217 ± 0,197 - pós-operatória = 0,666 ± 0,301, "t" = 11,300 - p < 0,0001. CONCLUSÕES: A maioria dos pacientes incluídos no Projeto tinha baixa escolaridade e era excluído do mercado de trabalho. O grau de satisfação do usuário foi excelente, observando-se boa qualidade do serviço prestado e significante benefício visual, aspectos fundamentais para a maior credibilidade da Instituição.

Descritores: Catarata; Cegueira; Satisfação do paciente; Qualidade de vida; Serviços de saúde comunitária


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