Open Access Peer-Reviewed
Editorial

Ophthalmological profile of adult students belonging to a literacy program in four cities of Ceará

Perfil oftalmológico dos alunos do programa alfabetização solidária em quatro municípios do Ceará

Islane Castro Verçosa1; Élida Ferreira Maia2

DOI: 10.1590/S0004-27492003000200015

ABSTRACT

PURPOSE: To evaluate the ophthalmologic profile of "Alfabetização Solidária" - a program that teaches illiterate adults how to read and write; to identify the main causes of low visual acuity; to show our experience and the main results of promoting visual health in the community. METHODS: Ophthalmologic equipment (two automatic refractors, two Green refractors, two supports, two chairs, four ophthalmoscopes, one portable slit lamp, two applanation tonometers, one indirect ophthalmoscope. PARTICIPANTS: Teachers trained to assess visual acuity, ophthalmologists and residents in Ophthalmology, auxiliary personnel and secretaries. RESULTS: We observed that almost half of the students (46%) showed visual acuity equal to or below 0.8 in both eyes; 81.4% of the population needed optic correction and 37% needed corrective lenses for presbyopia. The majority of the population was between 41 and 50 years old, 56% of the students were female. Thirty-eight percent of the students showed some ophthalmologic pathology. We found that pterygium and cataracts were the most frequent. CONCLUSION: The program should include as prerequisite an ophthalmologic examination of each student prior to enrollment for best results.

Keywords: Visual acuity; Refraction; ocular; Cataract; Pterygium; Underachievement; Education

RESUMO

OBJETIVO: Avaliar o perfil oftalmológico de estudantes da Alfabetização Solidária no Estado do Ceará, identificar as principais causas de baixa acuidade visual, descrever a experiência e os principais resultados obtidos. MÉTODOS: Foram utilizados para o exame oftalmológico de mil e sete (1007) alunos do Programa Alfabetização Solidária dois refratores automatizados, dois refratores tipo Greens, duas colunas pantográficas, duas cadeiras, quatro oftalmoscópios, uma lâmpada de fenda portátil, dois tonômetros de aplanação, um oftalmoscópio indireto. Participantes: alfabetizadores treinados para medida da acuidade visual, oftalmologistas, residentes de oftalmologia, auxiliares e secretárias. RESULTADOS: Observamos que cerca da metade dos alunos (46%) tinha baixa de acuidade visual (acuidade visual menor que 0,8 em ambos os olhos), 66,33% da população estudada necessitou correção óptica, destes, 37,00% eram présbitas. Predominou a população na faixa de 41 a 50 anos. A maioria da população examinada era do sexo feminino (56%). Trinta e nove por cento da po- pulação estudada apresentou alguma doença oftalmológica. Encontramos o pterígio e a catarata como doenças mais freqüentes. CONCLUSÃO: O programa deve ter no início do seu funcionamento prévio exame oftalmológico dos alunos de cada comunidade, para melhor aproveitamento do conteúdo ensinado, diminuindo desta forma a grande evasão escolar.

Descritores: Acuidade visual; Refração ocular; Catarata; Pterígio; Baixo rendimento escolar; Educação


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