Open Access Peer-Reviewed
Editorial

The teacher and the student of phacoemulsification: ten principles for success

O professor e o estudante na facoemulsificação: os dez princípios para o sucesso

Vinicius Coral Ghanem1; Mark J. Mannis2

DOI: 10.1590/S0004-27492003000100019

ABSTRACT

In this paper, the authors present different aspects of the phacoemulsification learning process by the new surgeon. They also discuss the professor's and student's role in the "Surgical Classroom", suggesting some principles to improve tutoring of the surgical learning, reducing complications and providing more safety for the patient.

Keywords: Phacoemulsification; Cataract extraction; Postoperative complications; Learning; Clinical competence; Ophthalmology; Interprofessional relations; Education based on competence

RESUMO

Neste texto, os autores apresentam os diferentes aspectos do aprendizado da cirurgia de facoemulsificação pelo cirurgião iniciante. Discutem também o papel do professor e do aluno no ambiente da "Sala de Aula Cirúrgica", sugerindo alguns princípios que melhor fundamentam o aprendizado cirúrgico, reduzindo complicações e proporcionando maior segurança para o paciente.

Descritores: Facoemulsificação; Extração de catarata; Complicações pós-operatórias; Aprendizagem; Competência clínica; Oftalmologia; Relações interprofissionais; Educação baseada em competências


THE CONTENT OF THIS ARTICLE IS NOT AVAILABLE FOR THIS LANGUAGE.


Dimension

© 2024 - All rights reserved - Conselho Brasileiro de Oftalmologia