1
View
Open Access Peer-Reviewed
Editorial

New proposal for training and evaluation of the use of optical aids in low vision patients

Nova proposta de treinamento e avaliação do uso de auxílios ópticos em portadores de visão subnormal

Silvana Terezinha Figueiredo Moya1; Lenira Maria Lima de Carvalho2; Luciene Chaves Fernandes2; André Aguiar Oliveira3

DOI: 10.1590/S0004-27492002000100008

ABSTRACT

Purpose: The design and use of new near-vision charts for training and evaluation of the use of optical aids in low vision patients. Methods: Construction of new charts obeying a linguistic complexity, starting with words, followed by expressions and sentences and ending with texts. The new material was used in thirty-two patients with retinitis pigmentosa, with a corrected visual acuity from 0.5 to 1.3 LogMAR. Reading speeds were recorded with and without optical aids. Results: Word-reading, expression-reading, sentence-reading and text-reading charts in different sizes, with black print on a white background and white print on a black background. The data regarding age, sex, visual acuity, optical aids, print size, reading speeds with and without aids and educational training are shown. Conclusion: Text reading is the best instrument in qualitative and quantitative evaluation of the use of optical aids. The proposed charts have an increasing linguistic complexity trying to minimize the nonvisual factors. This is an important material for low vision, but reading performance depends on features of each patient.

Keywords: Low vision; Reading; Sensory aids; Vision tests

RESUMO

Objetivo: Elaboração de uma nova seqüência de treinamento e avaliação no uso do auxílio óptico para portadores de baixa visão. Métodos: Construção de tabelas obedecendo a uma seqüência de complexidade lingüística, iniciando com palavras, seguindo com expressões, períodos e culminando com textos. Utilização do novo material em 32 portadores de retinose pigmentária, com acuidade visual entre 0,5 e 1,3 LogMAR (20/63 e 20/400), registrando as velocidades de leitura com e sem auxílio óptico. Resultados: Tabelas de palavras, expressões, períodos e textos de tamanhos variados, com impressão de letras pretas em fundo branco e letras brancas em fundo preto. Apresentação dos dados referentes à idade, sexo, acuidade visual, auxílio óptico empregado, tamanho da impressão lida, velocidades de leitura sem e com auxílio e número de sessões de treinamento. Conclusões: A leitura de textos constitui o melhor instrumento de avaliação qualitativa e quantitativa no uso dos auxílios ópticos. As tabelas propostas baseiam-se em uma complexidade lingüística crescente, tentando minimizar ao máximo os fatores não relacionados à visão. Constitui valioso instrumento na prática da visão subnormal, entretanto, o desempenho de leitura depende de fatores relacionados a cada paciente.

Descritores: Baixa visão; Auxiliares sensoriais; Leitura; Testes visuais


THE CONTENT OF THIS ARTICLE IS NOT AVAILABLE FOR THIS LANGUAGE.


Dimension

© 2024 - All rights reserved - Conselho Brasileiro de Oftalmologia