Newton Kara-Júnior1; Roberto Dellapi Jr1; Rodrigo França de Espíndola1
DOI: 10.1590/S0004-27492011000500002
ABSTRACT
PURPOSE: To identify the difficulties in access to diagnosis and treatment of cataract in patients attended during a cataract campaign. METHODS: A questionnaire was administered to patients selected for cataract surgery. We evaluated, among others, the following variables: prior access to ophthalmologists (public or private), reason(s) for not having surgery early in the initial service, the average cost charged by cataract surgery and intraocular lens (IOL) (private services and agreements). RESULTS: A total of 627 patients was evaluated. Most of them - 595 (95%) had previously attended an ophthalmologist, and in 63% of cases (375 patients) the consultation had been held for less than a year. The last evaluation was performed by the Brazilian Public Health System (SUS) in 52% of the cases (307 patients). Regarding the reason for not having surgery in the initial service, the high cost of the surgery (R$ 2.000 - R$ 4.000) and the cost of IOLs (R$ 1.000 - R$ 1.500) was the main obstacle for most attended services and private covenants. CONCLUSION: The results of this study suggest that the routine of ophthalmologic care in SUS at São Paulo is not prepared to answer the demand for cataract surgeries and private healthcare system still excludes a portion of the population. It is important to continue the implementation of community campaigns to serve the population that would be unable to access the surgery through conventional ways.
Keywords: Cataract; Cataract extration; Blindness; Health services accessibility; Health care costs; Questionnaires; Brazil
RESUMO
OBJETIVO: Estimar o valor dos Projetos Catarata para a comunidade, identificando características e dificuldades de acesso ao diagnóstico e ao tratamento da catarata na rotina de atendimento de diversos Sistemas de Saúde. MÉTODOS: Durante uma campanha de catarata realizada em um hospital universitário foi aplicado um questionário de múltipla escolha somente aos pacientes selecionados para a cirurgia de catarata. Foram avaliadas, dentre outras, as seguintes variáveis: acesso prévio à consulta oftalmológica (serviço público ou privado); motivo(s) para a não realização da cirurgia no serviço inicial. RESULTADOS: Foram avaliados 627 pacientes com diagnóstico de catarata. A maioria 595 (95%) já havia consultado um oftalmologista previamente, sendo que em 63% das situações (375 pacientes) a consulta havia sido realizada há menos de um ano. A última avaliação oftalmológica foi realizada pelo Sistema Único de Saúde (SUS) em 52% dos casos (307 pacientes), e entre estes, a fila de espera foi apontada pela maioria como sendo a causa da não realização da cirurgia. Com relação aos pacientes previamente atendidos em serviços privados, o motivo da não realização da cirurgia foi o custo da cirurgia e custo da lente intraocular. CONCLUSÃO: Os resultados deste estudo sugerem que a rotina de atendimento oftalmológico no SUS em São Paulo não está preparada para atender a demanda por cirurgias de catarata, e o sistema de saúde privado ainda exclui uma parcela da população que possuí acesso à consulta clínica da cirurgia de catarata. É importante a continuidade da realização de campanhas comunitárias para atender a população que não teria como acessar a cirurgia pelas vias convencionais.
Descritores: Catarata; Extração de catarata; Cegueira; Aces-so aos serviços de saúde; Custos de cuidados de saúde; Questionários; Brasil
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