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Editorial

Description of the neuropsychomotor and visual development of visually impaired children

Descrição do desenvolvimento neuropsicomotor e visual de crianças com deficiência visual

Telma de Araujo Souza1; Vivian Estevam de Souza2; Marcia Caires Bestilleiro Lopes3; Silvia Prado Smit Kitadai4

DOI: 10.1590/S0004-27492010000600012

ABSTRACT

Purpose: To assess the neuropsychomotor and visual development of visually impaired children. Methods: Fourty-five children of both genders were evaluated in a 6-months period. The children were distributed into two study groups: experimental and control. The neuropsychomotor development and visual efficiency were evaluated in the two groups. Results: In the control group, 86.66% of the sample was inappropriate on the coordination behavior, however, all aspects were considered inadequate. The differences among the groups were significant, since p values<0.05 were evidenced in the visual efficiency behavior as well as in the neuropsychomotor development. Conclusion: It was observed in the studied sample that the visually impaired were characterized by a global delay in the neuropsychomotor development, mostly in the coordination behavior.

Keywords: Child development; Visual acuity; Psychomotor disorders; Nervous system diseases

RESUMO

Objetivo: Avaliar o desenvolvimento neuropsicomotor e visual de crianças com deficiência visual. Métodos: Foram avaliadas 45 crianças, de ambos os gêneros, em um período de 6 meses. As crianças foram distribuidas em dois grupos de estudo: experimental e de controle. Dessa forma aplicou-se a avaliação do desenvolvimento neuropsicomotor e da funcionalidade visual. Resultado: No grupo controle 86,66% da amostra estava inadequado quanto ao comportamento da coordenação, entretanto, todos os aspectos analisados estavam inadequados. As diferenças entre os grupos mostraram-se significativas, já que valores como p<0,05 foram evidenciados, tanto no comportamento da funcionalidade visual, quanto no desenvolvimento neuropsicomotor. Conclusão: Na amostra estudada, observou-se que os deficientes visuais caracterizavam-se por apresentar atraso global, do desenvolvimento, principalmente no comportamento da coordenação.

Descritores: Desenvolvimento infantil; Acuidade visual; Transtornos psicomotores; Doenças do sistema nervoso


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