Claudia Akemi Shiratori de Oliveira1; Kenia Scrocaro Hisatomi2; Cristiano Pinheiro Leite2; Silvana Artioli Schellini2; Carlos Roberto Padovani3; Carlos Roberto Pereira Padovani3
DOI: 10.1590/S0004-27492009000200012
ABSTRACT
PURPOSE: To evaluate the refractive errors as cause of visual impairment in school children from the Botucatu region. METHODS: A sectional study was conducted evaluating preschool and elementary school students, according to gender, refractive error, visual acuity and treatment. RESULTS: Four thousand six hundred and twenty-three (4,623) children were submitted to visual acuity evaluation and 8.1% of them were submitted to complete ocular examination. There were 63.2% hyperopic astigmatism, 15.7% myopic astigmatism, 12.5% astigmatism, 4.9% hyperopia and 3.7% myopia. Corrective lenses were prescribed for 48.7% of the evaluated children. CONCLUSION: The most frequent refractive error was hyperopic astigmatism and 50% of the children received treatment. The frequency of refractive errors was 3.9% of the studied population.
Keywords: Refractive error; Visually impaired persons; Visual acuity; Schoolar; Child, preschool; Child
RESUMO
OBJETIVO: Estudar a ocorrência dos erros refracionais em escolares de nosso meio. MÉTODOS: Estudo transversal avaliando crianças da pré-escola e do ensino básico, quanto ao sexo, tipo de erro refracional, acuidade visual e tratamento realizado. RESULTADOS: Quatro mil seiscentos e vinte e três crianças foram submetidas a exame de acuidade visual, das quais 8,1% apresentaram necessidade de exame oftalmológico completo. Houve 63,2% de portadores de astigmatismo hipermetrópico, 15,7% de astigmatismo miópico, 12,5% de astigmatismo misto, 4,9% de hipermetropia e 3,7% de miopia. Foi indicada a prescrição de lentes corretoras para 48,7% da amostra estudada. A frequência de erros refracionais na população foi de 3,9%. CONCLUSÃO: O astigmatismo hipermetrópico foi o erro de refracional mais frequente, havendo necessidade de tratamento em cerca de 50% das crianças triadas com frequência de 3,9% de erro refracional passível de correção na população de estudo.
Descritores: Erros de refração; Portadores de deficiência visual; Acuidade visual; Pré-escolar; Criança
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