0.75) besides the slight trend of the computerized test to overestimate visual acuity when compared with the gold standard. Sensitivity of the computerized test was 100% (correctly identified 6 eyes with poor visual acuity) and specificity was 94%. CONCLUSION: The computerized test can be used as a new clinical tool for visual acuity screening of school-age children and it is fast, easy to perform and inexpensive, besides being more attractive for children. The method releases the examiner from the interpretation of the subject's answers and ensures the procedure's standardization even when more than one examiner performs the test. To better understand the effectiveness of this method for visual screening, one option would be to introduce it in elementary schools, after training the teachers to perform this test." />
Open Access Peer-Reviewed
Editorial

A computerized method for visual acuity assessment

Método computadorizado para medida da acuidade visual

Patrícia Katayama Kjaer Arippol1; Solange Rios Salomão2; Rubens Belfort Jr.3

DOI: 10.1590/S0004-27492006000600021

ABSTRACT

PURPOSE: To elaborate and to validate a computerized test for visual acuity screening of school-age children. METHODS: We have created a computerized test for visual acuity assessment with optotypes arranged as those of printed logarithmic charts used in ophthalmic clinic. Ninety seven-year-old students, 8 normal adult volunteers and 10 patients from the Strabismus sector of the Federal University of São Paulo were evaluated by the same examiner and submitted to the visual acuity test through printed visual acuity logarithmic tumble "E" chart and the new computerized test at the same time. Written consent was obtained after clarification about the research project. RESULTS: Statistical analysis showed excellent correlation between the two methods (r>0.75) besides the slight trend of the computerized test to overestimate visual acuity when compared with the gold standard. Sensitivity of the computerized test was 100% (correctly identified 6 eyes with poor visual acuity) and specificity was 94%. CONCLUSION: The computerized test can be used as a new clinical tool for visual acuity screening of school-age children and it is fast, easy to perform and inexpensive, besides being more attractive for children. The method releases the examiner from the interpretation of the subject's answers and ensures the procedure's standardization even when more than one examiner performs the test. To better understand the effectiveness of this method for visual screening, one option would be to introduce it in elementary schools, after training the teachers to perform this test.

Keywords: Visual acuity; Vision screening; Software validation; Vision; Students

RESUMO

OBJETIVO: Elaborar e validar teste computadorizado para medida da acuidade visual de escolares. MÉTODOS: Foi elaborado teste computadorizado para determinação da acuidade visual utilizando os padrões das tabelas logarítmicas impressas adotadas na clínica oftalmológica. Foram avaliados 90 alunos da primeira série do ensino básico, oito estudantes do curso de Tecnologia Oftálmica da UNIFESP-EPM e 10 pacientes do ambulatório de Estrabismo do Departamento de Oftalmologia da UNIFESP-EPM. Todos os sujeitos foram avaliados pelo mesmo examinador e submetidos ao exame de acuidade visual monocular, pela tabela logarítmica de optotipos E impressa e do novo teste computadorizado no mesmo momento. Os participantes forneceram os seus consentimentos após esclarecimento. RESULTADOS: As análises estatísticas revelaram correlação excelente (r>0,75) entre os dois métodos, apesar da leve tendência apresentada pelo teste computadorizado em superestimar a acuidade visual quando comparado com o padrão-ouro. O teste computadorizado apresentou sensibilidade de 100% e especificidade de 94%. CONCLUSÕES: Os resultados obtidos nos permitem dizer que o teste computadorizado pode ser utilizado como novo recurso para triagem da qualidade visual dos escolares, por ser método rápido, de fácil aplicação, barato, automático e atrativo para as crianças. A automatização desvincula o aplicador da interpretação das respostas dadas pelo aluno testado, garante padronização do procedimento, que favorece as análises de acompanhamento e pode ser realizado por diferentes examinadores. Para melhor compreensão da efetividade do teste como instrumento de triagem visual, seria interessante instituí-lo nas escolas do curso básico, após treinamento dos professores para sua aplicação.

Descritores: Acuidade visual; Seleção visual; Validação de programas de computador; Visão; Estudantes


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