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Editorial

Utilization of optical devices and equipments by students with visual impairment

Utilização de recursos ópticos e equipamentos por escolares com deficiência visual

Rita de Cássia Ietto Montilha1; Edméa Rita Temporini2; Maria Inês Rubo de Souza Nobre1; Maria Elisabete Rodrigues Freire Gasparetto1; Newton Kara-José2

DOI: 10.1590/S0004-27492006000200014

ABSTRACT

PURPOSE: To verify perceptions and conduct of students with visual impairment regarding devices and equipment utilized in schooling process. METHODS: A transversal descriptive study on a population of 12-year-old or older students in schooling process, affected by congenital or acquired visual impairment, inserted in the government teaching system of Campinas during the year 2000. An interview quiz, created based on an exploratory study was applied. RESULTS: A group of 26 students, 46% of them with low vision and 53.8% affected by blindness was obtained. Most of the students were from fundamental teaching courses (65.4%), studying in schools with classrooms provided with devices (73.1%). Among the resources used in reading and writing activities, 94.1% of the students reported they used the Braille system and 81.8% reported that the reading subject was dictated by a colleague. Most of the students with low vision wore glasses (91.7%), and 33.3% utilized a magnifying glass as optical devices. Among the non-optical devices, the most common were the environmental ones, getting closer to the blackboard (75.0%) and to the window (66.7%) for better lighting. CONCLUSIONS: It became evident that students with low vision eye-sight made use of devices meant for bearers of blindness, such as applying the Braille system. A reduced number of low vision students making use of optical and non-optical devices applicable to their problems were observed, indicating a probable unawareness of their visual potential and the appropriate devices to improve efficiency.

Keywords: Audiovisual aids; Reading; Vision, low; Visually impared persons; Blindness; Students

RESUMO

OBJETIVO: Verificar percepções e conduta de escolares portadores de deficiência visual, em relação aos recursos ópticos e equipamentos utilizados no processo de escolarização. MÉTODOS: Estudo descritivo transversal em população de escolares de 12 anos e mais, portadores de deficiência visual, congênita ou adquirida, em processo de escolarização, inseridos no sistema público de ensino no município de Campinas no ano de 2000. Aplicou-se questionário por entrevista, elaborado com base em estudo exploratório. RESULTADOS: Foi obtida população de 26 alunos, sendo 46,2% portadores de visão subnormal e 53,8% portadores de cegueira. A maioria cursava o ensino fundamental (65,4%) em escolas com salas de recursos (73,1%). Entre os recursos utilizados em atividades de leitura e escrita 94,1% dos escolares declararam utilizar a máquina Braille e 81,8% relataram que o colega dita a matéria. A maioria dos escolares com visão subnormal utilizavam óculos (91,7%) e 33,3% utilizavam lupa como recursos ópticos. Entre os recursos não ópticos destacaram-se os ambientais - aproximação da lousa (75,0%) e da janela (66,7%%) para maior iluminação. CONCLUSÕES: Foi evidenciado o fato de que escolares portadores de visão subnormal utilizavam recursos destinados a portadores de cegueira como a aplicação do sistema Braille. Verificou-se reduzido número de portadores de visão subnormal utilizando recursos ópticos e não ópticos referentes à sua problemática, o que indica provável desconhecimento de seu potencial visual e de recursos apropriados para melhorar sua eficiência.

Descritores: Recursos audiovisuais; Leitura; Baixa visão; Portadores de deficiência visual; Cegueira; Estudantes


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