Open Access Peer-Reviewed
Editorial

Does "cataract campaign" attract private practice patients?

A campanha da catarata atrai pacientes da clínica privada?

Leandro Cabral Zacharias1; Rosa Maria Graziano1; Bráulio Folco Telles de Oliveira1; Marcelo Hatanaka1; Fernando Betty Cresta2; Newton Kara José1

DOI: 10.1590/S0004-27492002000500011

ABSTRACT

Purpose: To evaluate which kind of medical care cataract patients have. Methods: The authors of the survey conducted 299 interviews with patients who took part in the "Cataract Campaign" on April 15, 2000. Results: Among the interviewees, 58.9% were males, and 41.1% were females, with an average age of 69.9 years. Our population consisted largely of low educational level people (89.5% between illiteracy and elementary school level), and 70.9% are economically inactive (retired, 50.2%; unemployed, 8.3%; housewives 12.5%). The kind of medical care most frequently used was public health service (87.0%); followed by health insurance companies (8.0%) and private care (4.9%). The main reasons reported by patients who had health insurance but had not used it for the surgery were: the companies would not pay for the surgery (25.0%), would not provide the intraocular lens (33.0%). Conclusion: We conclude that the target public in the "Cataract Campaign" comprises low educational level individuals, most of them economically inactive. Even those who have health insurance seek for help in the campaign due to the lack of economical conditions. In the conditions of this study, the "Cataract Campaign" does not attract people who can pay for the surgery.

Keywords: Cataract; Visual acuity; Medical assistance; Socioeconomic factors; Community health services; Human; Aged

RESUMO

Objetivo: Avaliar qual o tipo de assistência médica utilizada pelo paciente que procura as "Campanhas da Catarata". Métodos: Foram realizadas 299 entrevistas com pacientes que participaram da "Campanha da Catarata" do dia 15 de abril de 2000, no Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Resultados: Dos entrevistados 58,9% eram do sexo masculino e 41,1 % do sexo feminino; a idade média foi de 69,9 anos. A população estudada é composta principalmente por pessoas de baixa escolaridade (89,5% eram analfabetas ou com escolaridade até primeiro grau) e economicamente inativos em 70,9% (aposentados, 50,2%; desempregados, 8,3% e donas de casa, 12,5%). Os meios de assistência médica mais utilizados são serviço público em 87,0%, convênio médico em 8,0% e médico particular em 4,9%. Os principais motivos alegados pelos pacientes que dispunham de convênio e não o utilizaram, foram: não cobria a cirurgia em 25%, não dava cobertura para a lente intra-ocular em 33%. Conclusão: O público alvo da "Campanha da Catarata" atendido no HC-FMUSP é constituído por indivíduos de baixa escolaridade, a maioria não integrada no mercado de trabalho, e que utilizam como recurso de saúde o SUS ou convênios médicos que não cobrem os gastos da cirurgia de catarata. Projetos catarata dentro das condições realizadas por este estudo não atraem pacientes que possam pagar os custos da cirurgia de catarata.

Descritores: Catarata; Acuidade visual; Assistência médica; Fatores socioeconômicos; Serviços de saúde comunitária; Humano; Idoso


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