Open Access Peer-Reviewed
Editorial

The knowledge of medical students about cornea donation

Conhecimento de estudantes de medicina sobre o processo de doação de córneas

Rodrigo França de Espíndola1; Beatriz Alessi Rodrigues2; Lívia Tribst Penteado3; Gisela Tan-Ho3; José Otávio Alquezar Gozzan4; João Alberto Holanda de Freitas5

DOI: 10.1590/S0004-27492007000400004

ABSTRACT

PURPOSE: To compare knowledge of medical students about the cornea donation process among those who already studied Ophthalmology and the others. METHODOS: A questionnaire containing data as: age, sex, graduation year, and 10 multiple-choice questions about the subject was applied to medical students from the interior of São Paulo state, Brazil. The questions were: age for donation, contraindication for transplants, the time limit to remove the cornea, among others. The knowledge regarding cornea donation was compared between the two groups: students who already studied Ophthalmology (Group A) and the others (Group B). RESULTS: The study group was composed of 402 students, of whom 140 were of group A and 262 of group B. Knowledge between the two groups was different, but not statistically significant (p=0.8328). CONCLUSION: Knowledge about the cornea donation process among the interviewed seemed to be insufficient, even those who had studied Ophthalmology. Information and education about transplants in Medical Schools should be improved.

Keywords: Cornea transplantation; Health education; Questionnaire; Tissue and organ procurement; Students, medical

RESUMO

OBJETIVO: Avaliar o conhecimento de estudantes de medicina sobre o processo de doação de córneas, comparando-o entre aqueles que já cursaram a disciplina de Oftalmologia com os demais. MÉTODOS: Foi aplicado um questionário a estudantes de medicina do interior de São Paulo, contendo dados como: idade, sexo, ano de graduação e 10 perguntas de múltipla escolha sobre o tema. As questões abordaram o limite de idade para doação, contra-indicações para o transplante, tempo para retirada das córneas, dentre outras. Foi comparado o conhecimento (% de acertos) entre aqueles que haviam cursado a disciplina de Oftalmologia (Grupo A) com os demais (Grupo B). RESULTADOS: Foram entrevistados 402 estudantes. Destes, 140 eram do grupo A e 262 do grupo B. Não houve diferença estatisticamente significante entre os dois grupos (p=0,8328). CONCLUSÃO: O conhecimento sobre o processo de doação de córneas mostrou-se insuficiente entre os alunos entrevistados, mesmo para aqueles que haviam cursado a disciplina de Oftalmologia, apontando a necessidade de aperfeiçoamento do conhecimento divulgado nas escolas médicas.

Descritores: Transplante de córnea; Educação em saúde; Questionários; Obtenção de tecidos e órgãos; Estudantes de medicina


THE CONTENT OF THIS ARTICLE IS NOT AVAILABLE FOR THIS LANGUAGE.


Dimension

© 2024 - All rights reserved - Conselho Brasileiro de Oftalmologia