Open Access Peer-Reviewed
Editorial

Ophthalmological evaluation of schoolchildren of the public educational system of the city of São Paulo, Brazil: medical and social aspects

Atendimento oftalmológico de escolares do sistema público de ensino no município de São Paulo: aspectos médico-sociais

Milton Ruiz Alves1; Edméa Rita Temporini1; Newton Kara-José1

DOI: 10.1590/S0004-27492000000500006

ABSTRACT

Purpose: To identify barriers in carrying out ophthalmologic evaluation of schoolchildren in a community project, aiming at improving plans for prevention and care of ophthal-mologic diseases in the community. Research Design and Methods: Descriptive survey of 227 pa-rents of students with ocular problems. The individuals were screened and interviewed during the "Veja Bem" project held at Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Uni-versidade de São Paulo (HCFMUSP), São Paulo, Brazil, 1998. Results: 77.1% of the subjects had not completed elementary school and 39.6% have a family income of less than U$ 230 per month. 48.0% of the students were males and 52.0% were females, 20.4% of ages of 8 and more; 67.8% of them were not previous ophthalmologic evaluation. Among the difficulties reported during the project were the lack of transportation (41.6%), lack of orientation (31.0%) and the loss of a working day (24.8%). The main reasons reported for not appearing at previous appointments were that the parents had not received adequate orientation (52.0%) and, again, the loss of a working day (19.4%). Conclusion: There were socioeconomic difficulties in carrying out ophthalmologic evaluation of schoolchildren in a community project. The solution or minimization of schoolchildren's ophthalmologic problems depends signifi-cantly on the joint efforts of schoolteachers, the family, and the community and health personnel.

Keywords: Public Health Ophthalmology; School health; Health Education; Visual rehabilitation

RESUMO

Objetivo: Identificar obstáculos à realização de exame oftálmico de escolares em projeto comunitário, para subsidiar o planejamento de ações preventivas e assistenciais em oftalmologia direcionadas à comunidade Tipo de estudo: "Survey" descritivo. Local: Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, São Paulo (HCFMUSP), Brasil. Participantes: Escolares da primeira série do ensino fundamental de escolas do sistema público educacional, atendidos por meio da Campanha "Veja Bem Brasil, 1998". Métodos: Aplicou-se um questionário por entrevista em amostra de conveniência constituída de pais dos escolares atendidos. Resultados: A amostra foi composta por 227 pais, correspondendo a igual número de escolares. Características do núcleo familiar: 77,1% não apresentam o 1º grau de escolaridade completo e 39,6% apresentam renda familiar inferior a 2 salários mínimos. Características pessoais do escolar: 48,0% do sexo masculino e 52,0% do sexo feminino, 19,4% com idades igual ou superior a 8 anos, 67,8% deles não receberam atendimento oftalmológico anterior. Dificuldades apontadas para receber atendimento na campanha: falta de transporte (41,6%), falta de orientação (31,0%) e perda do dia de trabalho (24,8%). Razões apontadas para o não-comparecimento às convocações anteriores: não recebeu orientação (52,0%) e não podia faltar ao trabalho (19,4%). Conclusões: Foram identificadas dificuldades socioeconômicas para efetivar o atendimento oftalmológico de escolares no projeto comunitário de saúde ocular "Veja Bem Brasil". A solução ou minimização de distúrbios oftalmológicos de escolares dependem, significativamente, do esforço conjunto de pessoal de ensino, família, comunidade e pessoal de saúde.

Descritores: Oftalmologia em saúde pública; Saúde escolar; Educação em saúde; Reabilitação visual


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